3 lekce, které vám dá Pán prstenů o marketingu a podnikání

Říkávali vám dospělí, ať už se na ty své skřety a elfy vykašlete a jdete konečně dělat něco pořádného? Zdvihali vaši učitelé češtiny obočí nad vaším literárním vkusem? Mám pro vás dobrou zprávu. Konečně jim všem můžete ukázat dlouhý nos – protože se ukazuje, že Pán prstenů toho v sobě skrývá víc, než se na první pohled zdá.

Pána prstenů už viděl (nebo četl) zřejmě každý. Před 60 lety tenhle Tolkienův epos pomáhat ustavit moderní fantasy, o 40 let později stála jeho filmová verze u zrodu moderních, vysokorozpočtových epických filmových hitů. 

Že je Pán prstenů naprostá klasika (nejen) v rámci žánru, vám dnes zkrátka odkýve i vaše babička. Čím víc ho navíc zkoumáte, tím hlubší vrstvy v něm postupně odkrýváte (tímto zdravím trpaslíky z Morie). 

Tak například, napadlo vás někdy, co všechno vás  může Pán prstenů naučit o tom, jak funguje on-line marketing? Mě taky ne. Tedy až doteď. A tady je, na co jsem přišla.

1. Jeden za všechny, všichni… taky za všechny

„Budu tvůj meč. Tvůj luk. A tvoje sekera,“ pronesli během důležité scény v Roklince Aragorn, Legolas a Gimli a zahájili tak epickou výpravu za ještě epičtějším cílem (která, opět epicky, neslavně skončila ještě před koncem té samé knihy, ale o tom zase někdy jindy).

Pamatujete si ale, co téhle scéně předcházelo? V Roklince se postupně sjeli zástupci všech národů Středozemě, a to s jediným cílem – diskutovat o tom, jak porazit Saurona a vrátit do Středozemě mír.

Výsledek? Navzdory odlišných zájmům, potřebám i zkušenostem se národy sjednocují s vizí společného cíle a vytvářejí jednotné „společenství“ – skupinku perfektně poskládanou tak, aby byla připravená na všechno, co ji může i nemusí potkat. Aragorn zná terén a bylinky, Legolasův ostrý zrak družinu varuje i před vzdáleným nebezpečím, Gimli svou tvrdohlavostí dodává skupině odvahu… a Smíšek při tom všem ostatním dobře uvaří. (Otázku, jakou roli měl mít Pipin, nechme z úcty k Pipinovi nezodpovězenou.)

Tip: Bez spolupráce to nejde. Najměte si specialisty, důvěřujte jejich schopnostem a postarejte se, aby všichni znali (a vzali za svůj) cíl, ke kterému má váš projekt směřovat. Představte si, jak by Pán prstenů dopadl, kdyby byť jediný z členů Společenstva zapomněl na svou úlohu. Nenoste prsten do Mordoru sami 🙂 

2. Každý tým potřebuje svého seniora

Společenstvo by toho na své cestě za šťastným koncem nikdy nedokázalo tolik, kdyby nebylo Gandalfa – moudrého maiar, který jako by vždy viděl o krok kupředu. 

Vzpomínáte, co se stalo, když Gandalf zdánlivě zahynul v hlubinách Morie? Ano, vybavujete si správně: Společenstvo se rozpadlo a naděje na šťastný konec jako by se vytratila. Bez Gandalfa by Společenstvo nikdy nevzniklo a teprve jeho znovuobjevení ve dvojce je novým záchvěvem naděje pro svobodné národy Středozemě. 

.

Není se čemu divit. Gandalf, jak ten knižní, tak ten filmový, má většinu vlastností, které každý lídr nutně potřebuje.

  • Dokázal přiznat chybu i nejistotu. Nebál se o pomoc požádat zkušenějšího Sarumana (pomiňme nyní, jak tato snaha dopadla) a zároveň věděl, že i ti nejmoudřejší mohou chybovat. „Spousta těch, co žijí, zaslouží smrt. A někdo umírá a zasluhuje život. Můžeš mu ho dát? Potom nevynášej příliš horlivě rozsudky smrti. Protože ani ti nejmoudřejší nedohlédnou do všech konců.“
  • Nepodceňoval ani zdánlivě „bezvýznamné“ členy týmu. Vždy věděl, že svou roli může ve velkém příběhu sehrát i ten nejmenší hobit. 
  • Měl plán. Ale nebál se improvizace.
  • Bral na sebe zodpovědnost. Nejen v Morii, ale i v Rohanu nebo při střetu s mordorskými vojsky. Věděl, že být vůdčí postavou znamená nejen pravomoci, ale především obrovskou zodpovědnost.

Tip: Každý tým potřebuje seniora – člověka, který ví, co dělá, vidí i za roh a dokáže ostatní členy týmu nasměrovat tím správným směrem. Nebojte se investovat do profesionálů, investice se vám mnohonásobně vrátí. 

3. Někdy je třeba porušit pár pravidel

Když se Eowyn vypravila, navzdory všem pravidlům a zvyklostem, společně s rohanskými vojáky do boje, byl to velký risk.

Ovšem výsledek? Zabila pána nazgúlů a výrazně tak přispěla k vítězství svobodných národů při obraně Minas Tirith.

Tip: V on-line marketingu i v podnikání občas musíte vystoupit ze zažitých vzorců. Buďte jako Éowyn. Myslete „out of box“. Riskování se občas vyplatí – stejně jako se vyplatilo třeba Applu se slavnou reklamou na Superbowlu 1984. Bez inovací a porušování zažitých pravidel budete věci dělat jen „dobře“. Pokud je chcete dělat „výborně“, musíte jít svou cestou. 

Co říkáte na můj výběr? Nebojte se mi napsat do komentářů, co si myslíte o mém srovnání Pána prstenů s on-line marketingem i co všechno naučil Pán prstenů vás! 🙂

Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *